Elektrinių paspirtukų įkrovimas – viskas, ką reikia žinoti
Populiarus, lengvai pritaikomas miesto judėjimui ir netgi draugiškas gamtai – džiaugiesi savo naujuoju pirkiniu ir susitelki ties naujomis vairavimo technikomis iki kol.. jis išsikrauna, ir atsiduri tarp daugelio, kurie paspirtukus ir panašius prietaisus naudoti moka, tačiau apie jų sandarą išmano ne tiek jau daug. Tam, kad ir toliau galėtum džiaugtis savo pirkiniu ir nevaržomu judėjimu mieste be jokių problemų, parengėme sutrumpintą vadovą, papildytą iš praktikos atėjusiais patarimais, kuriame rasi viską, ką reikia žinoti norint tinkamai įkrauti savo elektrinį paspirtuką ar dviratį.
Pasaulinė elektrinių paspirtukų rinka verta apie 20 milijardų JAV dolerių, o šių transporto priemonių pirkimas nuolat augo nuo 2016 m. Motorizuoti paspirtukai ir dviračiai leidžia taupiai ir ekologiškai keliauti, o spūstyse skęstančiuose miestuose tokia transporto priemonė dažnai leidžia pasiekti tikslą greičiau nei važiuojant automobiliu. Kai elektrinio paspirtuko ar dviračio akumuliatorius išsikrauna, jį, žinoma, reikia įkrauti. Akumuliatoriaus įkrovos lygį galima nuspėti įmontuoto indikatoriaus dėka ar tiesiog pajuntant, kad motoras nebeturi traukos. Žmonės, naudojantys savo paspirtuką kasdien, ima lengvai numatyti, kokį atstumą gali juo įveikti: natūralu, kad važiuojant maksimaliu greičiu, bendras nuvažiuotas atstumas bus trumpesnis nei važiuojant mažesniu greičiu.
Akumuliatorių įkrovimui geriausiai naudoti gamintojo pridedamą įkroviklį, bet jei originalus įkroviklis sugedo ar jį pamiršote kelionėje, reikės pritaikyti kitą – tam yra kelios sąlygos. Nors tokie įkrovikliai atrodo kaip paprasti staliniai maitinimo šaltiniai (maitinimo adapteriai), jie dažniausiai akumuliatorių įkrovimui nėra tinkami. Parinkus netinkamą akumuliatorių įkroviklį, ne tik neįkrausite akumuliatorių, bet, blogiausiu atveju, galima sugadinti akumuliatorių įkrovimo-iškrovimo valdymo bloką (BMS) ar net sukelti gaisrą. Be to, netinkamai įkraunamas akumuliatorius dėvisi greičiau. Tad kaip pasirinkti tinkamą įkroviklį?
-
Įkroviklio galia, matuojama vatais, W (kartais pateikiama pilnoji galia volt-amperais, VA);
-
Įkroviklio išėjimo srovė, matuojama amperais, A;
-
Įkroviklio išėjimo įtampa, matuojama V;
-
Įkroviklio galia pateikiama ne visada, pakanka, jei žinoma išėjimo įtampa ir srovė;
-
Jungties tipas;
-
Kontaktų skaičius jungtyje.
Įkroviklių etikečių paaiškinimas
Žemiau pateikiame keletą populiarių įkroviklių etikečių pavyzdžių ir detalizuotus jų pagrindinių parametrų paaiškinimus. Būtent juos reikėtų žinoti užsakant įkroviklį paspirtukui, elektriniam dviračiui ar riedžiui.
Šiame paveikslėlyje pateiktas įkroviklis skirtas (1) ličio-jonų akumuliatorių įkrovimui. Išėjimo tampa (2) yra 42V, srovė (3) – 2A, (4) skirtas tik vidaus naudojimui. Galimi DC jungties tipai (5): prie šio prijungta trijų kontaktų jungtis, panaudoti tik du kontaktai, vadinasi akumuliatoriaus įkrovimas valdomas paspirtuke įrengtu BMS. Paaiškinamos LED indikatoriaus reikšmės (6).
Numeriais 7 ir 8 pažymėta, kaip reikėtų matuoti ir fotografuoti jungties tipą ir kontaktų išdėstymą.
Šis įkroviklis yra skirtas įkrauti švino-rūgštinius akumuliatorius, kurių išėjimo įtampa 24V, maksimali srovė – 1.5A, galia – 36VA. Skirtas naudoti viduje. Apatinėje dalyje matyti dviejų spalvų LED: raudonas reiškia, jog vyksta įkrovimas, žalias – akumuliatorius yra įkrautas. (9) Įkrovimo procesą valdo pats įkroviklis, dažniausiai pasitaiko 2-3 įkrovimo žingsnių įkrovikliai.
Švino-rūgštiniai akumuliatoriai vis rečiau naudojami paspirtukų įkrovimui. Nors jie yra daug pigesni nei tos pačios talpos ličio akumuliatoriai, jų darbo ciklų skaičius yra mažesnis, be to, jie yra sunkesni. Švino-rūgštiniai akumuliatoriai naudojami tik pigesniuose paspirtukų modeliuose.
Greičiau parinksime tinkamą įkroviklį, jei į mūsų parduotuvę atsinešite sugedusį ar bent telefonu nufotografuosite ant įkroviklio esančius techninius parametrus ir DC jungtį. Šią reikėtų fotografuoti keliais rakursais šalia pridedant milimetrinę liniuotę dydžiui nustatyti. Jei praradote seną įkroviklį, pasistenkite vadybininkui kuo tiksliau nurodyti paspirtuko ar elektrinio dviračio modelį bei nufotografuokite įkrovimo prijungimo jungtį.
Patarimai eksploatuojant elektrinius paspirtukus ar dviračius
- Ilgam nepalikti visiškai iškrauto akumuliatoriaus (tam ypač jautrūs švino-rūgštiniai akumuliatoriai).
- Nepatartina iki 100% iškrauti švino-rūgštinių akumuliatorių, nes toks darbo režimas ženkliai mažina darbo ciklų skaičių. Tas pats galioja ir ličio akumuliatoriams.
- Dažnai pigesniuose modeliuose, kuriuose naudojami keli nuosekliai sujungti švino-rūgštiniai akumuliatoriai, nenaudojami balansavimo įrenginiai, todėl ilgainiui dėl nedidelių elektrinių parametrų skirtumų akumuliatorių baterijos išsibalansuoja – vieni akumuliatoriai nėra įkraunami iki galo, o kiti yra perkraunami. Rezultatas – mažėjantis bendrai prieinamas energijos kiekis. Tokiu atveju šiek tiek gelbėja kiekvieno akumuliatoriaus įkrovimas atskirai su išoriniu įkrovikliu.
- Nerekomenduojama paspirtukus ar elektrinius dviračius, pasibaigus naudojimo sezonui, laikyti lauko sąlygomis su akumuliatoriais. Šaltis kenkia akumuliatoriams, o drėgmė – valdymo elektronikai. Prieš žiemą verta išimti švino akumuliatorių iš paspirtuko, elektrinio dviračio ar vaikiškos mašinėlės, jį pilnai įkrauti ir laikyti patalpoje, kurioje temperatūra bus nuo +10°C iki +20° Laikant tokiomis sąlygomis, pakartotinas švino akumuliatoriaus įkrovimas rekomenduojamas po 6 mėnesių.
- Jei pilnai iškrautą akumuliatorių paliksite stovėti per žiemą, pavasarį jis nebebus tinkamas naudoti. Kritinį akumuliatorių išsikrovimo lygį nesunkiai galite pamatuoti ir namuose (švino akumuliatorius galima matuoti paprastu multimetru): jei 12V vardinės įtampos akumuliatorius po žiemos stovėjimo rodo mažiau nei 11V, akumuliatorius yra visiškai išsikrovęs. Tokio laikyti šaltyje negalima. Ledas gali suplėšyti akumuliatoriaus indą ir užlieti viduje esančią elektroniką.
Švino-rūgštinių akumuliatorių įkrovos lygis pagal įtampą, ir elektrolito užšalimo temperatūra.
-
Labai dažnai pastebime, jog klientai, turintys paspirtukus su ličio akumuliatoriais, skundžiasi, kad pavasarį nebegalėjo įkrauti savo įrenginio, kuris, rudenį dar puikiai veikė, arba jo nuvažiuojamas atstumas ženkliai sumažėjo. Viena iš priežasčių gali būti ta, kad per žiemą akumuliatorius pilnai išsikrovė, ir paspirtuko akumuliatoriaus BMS arba jo įkroviklis nebesusitvarko dėl per žemos įtampos, arba tiesiog kelios akumuliatoriaus celės per žiemą sugedo nebepataisomai. Tokiu atveju įkroviklio keitimas negelbės, reikia ištirti akumuliatoriaus būklę. Ličio akumuliatorių testavimą turėtų atlikti specialistas. Kaip jau buvo minėta, ličio akumuliatoriai turi daug pranašumų, bet tam, kad jie tarnautų ilgai ir patikimai, reikia laikytis tam tikrų sąlygų:
-
Nenaudoti paspirtuko žiemą, tinkamiausia temperatūra yra nuo 10°C iki 35°
-
Niekada neiškrauti akumuliatoriaus pilnai, reikėtų palikti nors 10 % likutinės talpos.
-
Ruošiant akumuliatorius ilgesniam saugojimui, pakanka juos įkrauti iki 80 %, saugant ilgesnį laiką pilnai įkrautas ličio akumuliatorius greičiau degraduoja.
-
Nepalikti prijungto įkroviklio po to, kai akumuliatorius jau pilnai įkrautas.
-
Dėl saugumo, nepalikti įkroviklio prijungto per naktį be priežiūros.
Tinkamai eksploatuojant švino-rūgštiniai akumuliatoriai išlaiko 300–500 ciklų, o ličio akumuliatoriai – 800–2000 ciklų (priklausomai nuo ličio akumuliatorių technologijos). Tai nereiškia, kad po tiek ciklų akumuliatoriai nustos veikti, tačiau jų talpa ir nuvažiuojamas atstumas pradeda ženkliai mažėti. Kada keisti akumuliatorių sprendžia pats vartotojas, tačiau jei paspirtukas nuvažiuoja pusę atstumo palyginus su pradėtu naujai eksploatuoti – tinkamas metas pasikeisti.